Befejezéséhez érkezett hároméves ERASMUS+
projektünk, amely a konfliktuskezelést, a konfliktus megelőzést helyezte
középpontba drámatechnikai eszközök használatával iskolai keretek között. A
projektnek, amelyben négy ország vett részt saját honlapja is van, megújult,
friss és régi tartalmakkal egyaránt. A honlap ezen a linken érhető el: https://euerasmusdrama.
Beszámoló utolsó, virtuális
mobilitási találkozónkról
2021. június 7-11. – IES Alto de los
Molinos, Albacete, Spanyolország
Az
Erasmus+ Program keretében, a 2018-1-ES01-KA229-051135 azonosító számú, az Európai Bizottság
és ez által a program hazai végrehajtója, a Tempus Közalapítvány (a
továbbiakban: Támogató) által támogatásban részesített pályázat keretében
meghatározott mobilitási tevékenységet virtuálisan megvalósítottuk.
A
mobilitás helyszíne: Spanyolország, Albacete, a fogadó intézmény az IES Alto de
los Molinos gimnázium, a mobilitás időpontja: 2021.06.07-11.
Az
ötnapos mobilitásban 24 diák és 3 tanár vett részt a Magyar-Angol Tannyelvű
Gimnáziumból. A többi diák a spanyol partner iskolájából származott.
A
virtuális mobilitás céljaiban hasonló volt a korábbiakhoz, fő komponensei
rövidtávú diákmobilitás és tanári tréningek voltak drámatechnikai módszerek
alkalmazásával nemzetközi csoportokban. A
programnak mindig van érzékenyítő komponense és konfliktuskezelésre, valamint
kritikus gondolkodásra is tanít. Ennek az alkalomnak a fő témája a kortársak
közti közvetítés, konfliktuskezelés megtanítása volt.
A
napi egy óra online találkozók keretében az első két napot olyan felvételek
megnézésével töltöttük, amelyek a kortársi mediáció (peer mediation) példáit,
fázisait és lehetőségeit mutatták be, majd egy napot a témához kapcsolható
drámatechnikai anyagok megosztásával és megismertetésével töltöttünk a
résztvevőkkel Mark Wheeller „The Dome” c. művét felhasználva, amelyet a spanyol
diákok vittek színre, valamint Dorothy Heathcote drámamódszerének megismerése
zajlott. A 4. napon drámavideók kiértékelése, megvitatása zajlott, a diákok a
tanult döntéshozatali mechanizmusokat kipróbálhatták maguk is fiktív
helyzetekben, valamint felelősségvállalási helyzeteket és kihívásra késztető
szituációkat ismerhettek meg. Az utolsó napon, a szokásos kirándulás és helyi
kulturális örökségek megismerése, meglátogatása helyett a diákok és tanárok még
közelebbről való megismerése és a heti program értékelése zajlott.
Simon Orsolya projektkoordinátor
Erasmus+
DIÁKSZEMMEL -- németországi mobilitási élménybeszámoló
Hatalmas élményben volt részünk, amikor
novemberben az Erasmus+ keretein belül Németországba látogathattunk. Egy hetet
töltöttünk egy Frankfurt melletti kisvárosban, Heusenstammban.
Iskolánkból nyolc diák vett részt a programban,
mindannyian külön fogadócsaládnál laktunk, cserediákjainkat már a magyarországi
Erasmus-hét alatt megismerhettük, így izgatottan vártuk, hogy a hosszú út után
ismét találkozhassunk velük. Vasárnap este érkeztünk, hétfőn pedig el is
kezdődtek a foglalkozások az iskolában.
Először minden programban résztvevő ország
(Belgium, Magyarország, Németország, Spanyolország) bemutatott egy saját
kisfilmet, majd három csapatba osztottak minket. Ezekkel a csoportokkal
dolgoztunk a hét folyamán, a színjátszás három különböző formájában.
A mostani foglalkozás témája a kulturális
különbségek voltak. Ötleteltünk, vitáztunk, saját illetve olvasott vagy hallott
történeteket is egyaránt megpróbáltunk feldolgozni. Az elkészült színdarabot
pénteken a záró ceremóniát megelőzően adtuk elő, nagy sikert aratva.
A délutánokat többnyire együtt töltöttük,
általában várost néztünk, korcsolyáztunk, illetve ellátogattunk a frankfurti
angol nyelvű színházba is, ahol a Sweeney Todd című musicalt néztük meg
(készült belőle film is, ajánlom).
Szerintem a többiek nevében is írhatom, hogy
felejthetetlen élményeket, hosszú barátságokat és még elmélyültebb nyelvtudást
szereztünk a hét folyamán. Elköszönni nagyon nehéz volt a cserediákoktól, de
már akkor tervezgettük a következő lehetőséget a találkozásra. Az Erasmus remek tapasztalatszerzés,
szívből ajánlom, hogy mindenki akinek lehetősége adódik vegyen részt legalább
egy ilyen programon.
Séfel Fanni 11.A
Utazás
Németországba 2019. november 3-9.
Erasmus+ Drama-Based Teaching, Conflict Prevention and
Critical Thinking
(2018-1-ES01-KA229-051135)
projekt
2018-2020 között zajló 4
partnerintézménnyel közös Erasmus+ projektünk újabb állomásához érkezett.
2019. november 4-én 8 diákkal
kezdtük meg a drámatechnika konfliktus-kezelésben való alkalmazását célzó
tevékenységet egy spanyol-belga-német-magyar nemzetközi csapatban
Heusenstammban, Németországban. A témánk a kulturális sokszínűség,
különbözőség. A projektnek a Frankfurt közelében található 1200 fős
diáksereggel és 90 fős tanári karral rendelkező Adolf-Reichwein Gymnasium adott
helyet.
Az első napot a hivatalos
megnyitóval kezdtük, ahol Siegfried Ritter igazgató úr üdvözlő szavai után
megnéztük a diákok által készített rövid bemutatkozó filmeket, amelyek
városukat, iskolájukat valamint nemzeti kulturális örökségüket érintették. Ezt
követően hagyományosan a vendéglátó ország egy a kultúrája szerves részét
képező irodalmi mű színházi átiratát mutatja be. Egy 19. századi frankfurti
orvos-pszichológus gyermekeknek írt tanmeséit, intelmeit dolgozta fel a német
csapat modern köntösben újragondolva. Még aznap délután megtörtént a héten
feldolgozandó téma történetekké alakítása, illetve a társaság 3 színjátszó
csapatra bontása. A véglegesített történetet, problémát ezek a csapatok a hét
folyamán dolgozták fel adott drámatechnikai módszerrel.
A 2. nap délelőttjén munkanap
volt az iskolában bemelegítő gyakorlatokkal, majd csoportos próbákkal. Az
invisible theatre szabadtéri gyakorlása után, másnap már élesben készültek a
felvételek a vasútállomáson. Délután idegenvezetővel ismerkedtünk Frankfurt
óvárosával. A városnézés után az English Theatre-ben a Sweeny Todd - Demon
Barber of Fleet Street c. musicalt láthattuk egy brit társulat fantasztikus
előadásában.
A 3. nap első része is próbákkal
és videófelvételek készítésével telt, majd diákjaink a vendéglátóik tanóráit
látogathatták meg. Ezzel párhuzamosan tanáraik tréningeken, workshopokon vettek
részt olyan a projekthez kapcsolódó témakörökben, mint pl. videókészítés és
-editálás. Ezt a délután során kirándulás követte a közeli fagerendás házairól
híres Seligenstadtba, majd az iskolában közös pizzázásnak és fergeteges
disconak lehettünk részesei német diákok szervezésében.
A csütörtöki hagyományos
kiránduláson Heidelbergbe látogattunk, és jártuk be a város híres egyetemét,
egyetemi könyvtárát, valamint fellegvárát, így ismerkedtünk Németország
kulturális örökségének egy régi korokat idéző szeletével.
A héten közösen készített
"termékeinket" a pénteki zárónapon mutattuk be. 3 csoportban készült
3 előadás a kulturális különbségek témakörében, melyek közül egyik egy
hagyományos színdarab (forum theatre), a másik az ún. láthatatlan színház
(invisible theatre) és a harmadik az életképek (image theatre) voltak.
Diákjaink nagy lelkesedéssel és lélekjelenléttel, konstruktívan vettek részt
mindegyikben. A nap hátralévő részében szabadprogram (korcsolyázás, városnézés,
vásárlás, szülinapi buli stb.) keretében a vendéglátó családokkal tanárokkal
töltöttük az időt és búcsúztunk el Frankfurttól.
A mobilitásban 8 diák és 3 tanár vett részt a Magyar-Angol Tannyelvű
Gimnáziumból. Diákok: Károlyi Lili, Antal Lili, Szabó Flóra, Speulta Zsófia,
Simonyi Diána Gréta, Séfel Fanni, Lupták Bettina és Kovács Hajnalka. Tanárok:
Simon Orsolya Andrea (tréner, koordinátor), Dudásné Pirik Mariann, Juhász Ágnes
(kísérő tanárok).
Simon Orsolya
(projektkoordinátor)
Néber Natália 10A osztályos diákunk rövid élménybeszámolót írt a május 5-11 között zajló nemzetközi találkozóról, aminek keretében 3 tanár és 8 diákunk utazott a Belgium német nyelvterületének központjába, Eupenbe, ahol ismét a drámatechnikai módszerekkel és tréningekkel foglalkoztunk, és 3 interaktív, érzékenyítő előadás elkészítésével a szegénység problémakörét elevenítettük fel.
„Május elején egy hetet tölthettünk Belgiumban, az Erasmus+ projekt keretein belül. A hét egy hajnali repülőúttal indult. Sokunknak ez volt az első repülése, ezért már ez is hatalmas élménynek bizonyult. A vasárnapot mindenki a fogadó családdal töltötte. Másnap megismerkedtünk a többi országok csoportjaival (Németország, Spanyolország és Belgium), és elkezdtük a készülést a pénteki előadásra. A hét témája a szociális státusz és a szegénység volt. Ezzel kapcsolatos előadásokat kellett megrendeznünk képzett drámatanárok és színészek segítségével. Délutánonként egyéb kulturális és szórakoztató programokon is részt vehettünk. Voltunk Aachenben, Németország egy nagy városában, felfedeztük Eupent, a kisvárost, ahol laktunk a hét folyamán, és egy egész napot töltöttünk Brüsszelben, a fővárosban is. Itt megnéztük a csokoládé múzeumot, az Európa Parkot és az Atomiumot. Összességében tartalmas hetünk volt, egy szép helyen, családias társaságban. Azt hiszem mindnyájunk nevében mondhatom, mindig emlékezetes élmény marad számunkra.”
Néber Natália
Gimnáziumunk ismét ERASMUS+ partnerségi programban vesz részt a 2018-2020 közötti időszakban.
A projekt első állomásáról, az első ún. mobilitási hétről itt olvasható egy beszámoló, amelyet két résztvevő diákunk készített:
Négy ország kultúrája találkozott Balatonalmádiban
Úgy hisszük, életünk egyik legizgalmasabb hetét tudhatjuk magunk mögött, és ebben a pár napban életre szóló élményekkel gazdagodtunk. Az Erasmus+ Drama Based Teaching and Conflict Prevention program keretén belül, első témahetünk a fogyatékosság fogalma köré épült. A hét során három különböző érzékenyítő drámatechnikával ismerkedhettünk meg: ’Forum Theatre’, melynek lényege egy 10-15 perces előadás az adott témáról interaktív módon, ahol a nézők átírhatják az események folyását, beszállhatnak a darabba különböző megoldási mintákat kínálva a felvetett problémára. ’Image Theatre’, ahol három különböző állókép bemutatása volt a cél. És utolsóként az ’Invisible Theatre’, melyet leginkább egy flashmob-hoz tudnánk hasonlítani, a nézőkben csak késve tudatosul, hogy egy előadás résztvevői. Az a bizonyos téma, ami körül a hetünk forgott, a Tourette-szindróma volt, célunkként pedig azt tűztük ki, hogy minél több ember ismerkedhessen meg ezzel a betegséggel, és annak komolyságával.
Vasárnap délután hosszas várakozás és készülődés után végre megérkeztek vendégeink. A DLSB három ország, Spanyolország, Németország és Belgium diákjai és tanárai előtt nyitotta meg kapuit. Az estét beszélgetéssel töltöttük, próbáltuk megismerni egymást.
Hétfőn a napot a Polgármesteri Hivatalban kezdtük, ahol a város vezetősége köszöntött mindenkit. Ezután ismerkedős, és bemelegítő programok vártak ránk, amelyek során közelebb kerültünk egymáshoz, és a csapat jobban össze tudott kovácsolódni.
A következő napon a brit nagykövet - Iain Lindsay - előadása után kezdődtek el a workshopok, mindhárom vegyes nemzetiségű csoport választott drámatanárával közreműködve nekilátott saját darabjának elkészítéséhez, saját szerepének betanulásához. Egyre izgatottabbak lettünk a péntekre tervezett előadással kapcsolatban.
A szerdai napunk volt az utolsó, mikor a pénteki fellépésre tudtunk gyakorolni, és végelegsítettük az előadásokat.
Másnap szervezett kiránduláson vettünk részt. A csapat kisebb kitérőkkel Győrbe utazott. Utunk során, az európai kulturális örökség egyik magyar megtestesítőjét, a Pannonhalmi Bencés Főapátságot látogattuk meg, útba ejtve a cseszneki várat is. Győrben vendégeink megismerkedhettek az óváros műemlékeivel, de persze a bevásárló központ sem maradhatott ki. A Rába-parton még egy kávéra is volt időnk. Az este pedig egy fergeteges partival zárult az iskolában.
Délutánjaink során ellátogattunk Veszprémbe és Balatonfüredre is. A DLSB tradicionális Bemutatkozunk programját is meglátogatták vendég diáktársaink, ahol betekintést nyerhettek iskolánk diákjainak sokszínű, hangulatos műsorába.
És elérkezett a várva-várt előadásunk napja. Pénteken sikeres és tanulságos produkcióval álltunk elő, amelyet az iskola diákjai nagyon konstruktívan és értő közreműködéssel fogadtak. Sajnos ebéd után a közös programjaink véget értek, a diákokat egy estére mindannyian otthonunkban láttuk vendégül. Betekintést nyerhettek szülővárosunkba, és kedvenc tradicionális ételeinket is megkóstolhatták.
Szombaton sajnos eljött a búcsú órája, el kellett köszönnünk életre szóló barátainktól. Ha nem is örökre, egy évre biztosan.
Az Erasmus+ nem csak tapasztalatokat, de barátokat is adott nekünk. Hálásak vagyunk tanáraink közreműködéséért, és a program megvalósításáért. Spanyol, német és belga barátainkat sosem feledjük.
Köves Réka 9knyB és Rába Zsófia 10B
Erasmus+ program leírás
Drama Based Teaching, Conflict Prevention and Critical Thinking |
|||
March 2019 |
Program for Students |
||
24-03-2019 |
cca 16:00 |
Spanish team arrives at the School |
|
cca 20:00 |
Belgian and German teams arrive at the School |
||
25-03-2019 |
8:20 |
Meeting in front of the School and leaving for the Town Hall |
|
9:00-10:00 |
Town Hall – Meeting with the Vice Mayor, Sándor Bálint |
||
10:15-10:35 |
Welcome ceremony in the School – Greetings by the Principal, Mariann Dudasné Pirik, Dormitory Hall |
||
10:35-12:00 |
Videos and the Hungarian team’s theatre performance (European Cultural Heritage), Dormitory Hall |
||
12:20-13:00 |
Lunch at the school canteen |
||
13:00-15:00 |
Forming the three teams for Forum Theater, Image Theater, Invisible Theater, Dormitory Hall Choosing the Disability topic Warm up excercises, drama techniques |
||
Afternoon |
Free program with the host students |
||
26-03-2019 |
9:00-10:30 |
Drama techniques – together with the teachers in three rooms (K43, Library, Dormitory Hall) |
|
11:00-12:30 |
Building the story -- together with the teachers in three rooms (K43, Library, Dormitory Hall) |
||
12:30 |
Lunch at the school canteen |
||
17:00-18:00 |
Pannonia Cultural Center – DLSB presents its talents (Student Week Program) |
||
Evening |
Free program with the host students |
||
27-03-2019 |
9:30-10:30 |
British Ambassador’s Talk (Student Week Program) |
|
10:30-12:30 |
Rehearsals in three rooms (K43, K23, Dormitory Hall) |
||
12:30 |
Lunch at the school canteen |
||
13:00-14:00 |
optional rehearsals in three rooms (K43, K23, Dormitory Hall) |
||
15:45-18:00 |
Scavenger Game (Student Week Program) |
||
28-03-2019 |
7:45 |
Meeting in front of school |
|
8:00-18:00 |
Excursion to Pannonhalma (UNESCO World Heritage Site) and Győr |
||
9:00-9:10 |
Photo-stop at Castle Csesznek |
||
10:00-12:00 |
Guided visit of the Millenary Benedictine Abbey of Pannonhalma and its natural environment |
||
12:30-18:00 |
Tour in Győr with the Hungarian students, lunch, shopping |
||
19:00-22:00 |
Electro-swing Party in the School (Student Week Program) |
||
29-03-2019 |
8:00-9:00 |
final rehearsal and setting the stage in School Sports Hall |
|
9:30-10:30 |
Performances: 1. Invisible Theater, 2. Image Theater, 3. Forum Theater in School Sports Hall |
||
10:30-11:30 |
Joining the Student Week Program |
||
11:30-12:00 |
Closing ceremony, Library |
||
12:00 |
Lunch at the school canteen |
||
12:30-14:00 |
Packing and travelling home with the hosts |
||
30-03-2019 |
6:45 |
Belgian team leaves for Budapest – Meeting in front of School |
|
9:45 |
German and Spanish teams leave for Budapest – Meeting in front of School |
A program leírás PDF formátumban letölthető:
Sikerrel zárult a múlt héten zajló ERASMUS+ mobilitási találkozó a gimnáziumban
A Drama-based Teaching, Conflict Prevention and Critical Thinking 2018-1-ES01-KA229-051135 c. új ERASMUS+ projektünk keretében 25 külföldi diákot és 9 tanárt láttunk vendégül március 25-29 között. A nemzetközi csapat tagjai a 24 vendégfogadó magyar diák mellett Belgiumból, Németországból és Spanyolországból érkeztek. Itt tartózkodásuk alatt családoknál és a kollégiumban laktak, részt vettek a diákhét programjain, a Bemutatkozunk gálán és számos kiránduláson is délutánonként. A nap első részében a projektfeladatokat oldottuk meg közösen.
A hétfői megnyitó a városházán kezdődött, ahol Bálint Sándor alpolgármester üdvözölte a vendégeket, majd az iskolában gyűltünk össze Dudásné Pirik Mariann intézményvezető köszöntőjére, amelyet minden ország két bemutatkozó filmjének levetítése követett. Ezek a csapatok lakhelyét, iskoláját, valamint az adott nemzet Európa kulturális örökségéhez való hozzájárulásának példáit mutatták be a diákok szemszögéből. A vendéglátó ország egy a magyar kultúrkörhöz tartozó színdarabban több magyar népmesét is megelevenített.
A hét hátralévő részében drámatechnikai tréningek és foglalkozások zajlottak, amelyek eredményeként 3 nemzetközi csoportban Astrid Bergmans, Elena Fillia-Diefenbach és Francisco Román Martínez drámatanárok vezetésével megszületett az a 3 jelenet is, amely a választott témához (a fogyatékosságon belül): a Tourette szindrómához kapcsolódtak. A láthatalan színház, az életképek és az elnyomottak színháza technikák jeleneteit az iskola diáksága megnézhette, azokban aktívan közre is működhetett.
A csütörtöki napon pedig a magyar világörökség egyik helyszínére, Pannonhalmára (és Győrbe) látogattunk el. Nagy élmény volt látni, mennyire motiváltak, jókedvűek és kommunikatívak minden csapat diákjai!
Elindult új, nemzetközi ERASMUS+ projektünk
Gimnáziumunkban új, kétéves ERASMUS+ K229 projekt vette kezdetét 2018 szeptemberétől Drama Based Teaching címmel, amely a drámatechnika alkalmazását helyezi középpontba a kritikus gondolkodásra, toleranciára való nevelésben, a szaktárgyak oktatásában, valamint európai kulturális örökségünk megőrzésében.
A projekt megvalósításának első fázisaként november 11-17. között a partnerintézmények képviselői a spanyolországi Albacete-ben workshopokon sajátítják el a szükséges drámapedagógiai alapokat ahhoz, hogy az egyes mobilitásokon részt vevő 24 diákot (országonként 8 fő) felkészítsék a rájuk váró számos érdekes kihívásra.
A négy partnerintézmény, partnerország: Magyarország, Belgium, Németország és Spanyolország, mind vendégül lát majd a helyi európai értékeket bemutató videók szerkesztésével és színjátszással szívesen foglalkozó diákokat, akik olyan fontos társadalmi problémákat villantanak fel egy-egy nemzetközi csoportban megszülető alkotásaikban, mint pl. a fogyatékosság, a nemek közti egyenlőtlenség vagy az erőszak.
A projekt nyelve az angol.
Az Albacete-i koordinátori workshop második napján pl. Augusto Boal Theatre of the Oppressed, valamint Mark Weeller Two touch Theatre módszereit felhasználva kísérleteztünk és az anorexia témáját feldolgozó rövid darabot állítottunk színpadra, amelyet a helyi iskola tanulóinak és tanárainak adtunk elő. A probléma megoldására a diákok javaslatokat tehettek, és bekapcsolódhattak a játékba, megváltoztatva, átírva ezzel a szituációs játék menetét.
A felhívás letölthető:
Drama Based Teaching, Conflict Prevention and Critical Thinking
weboldal:
https://euerasmusdrama.wixsite.com/drama (külső hivatkozás)
Események | ||||||
H | K | Sz | Cs | P | Sz | V |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
8220 Balatonalmádi,
Rákóczi Ferenc u. 39
info@kettannyelvu.hu
+36 88 594-340
Kérjük, adójuk 1 %-ával támogassák intézményünk alapítványait!
adószám: 19266057-1-19
adószám: 18937655-1-19